شهر پرچم بارنگ
بزرگترين مركز توليد و چاپ پرچم بارنگ

 سوئيچ، متصل كننده قطعه هاي مختلف شبكه است

شبكه ها به يك عنصر اساسي جهان ما تبديل شده اند و براي كسب و كارهاي مختلف، ارتباطات، سرگرمي و بسياري موارد ديگر ضروري شمرده مي‌شوند. در ادامه با سوئيچ، يكي از عناصر اساسي هر شبكه كامپيوتري بيشتر آشنا مي‌شويم و به اين سوال كه سوئيچ چيست پاسخ خواهيم داد.

اما براي وارد شدن به موضوع و به طور خلاصه، سوئيچ قسمت هاي مختلف شبكه را به هم متصل مي‌كند و ارتباط full-duplex، انتقال داده هاي ارزشمند در شبكه و استفاده بهينه از پهناي باند را فراهم مي‌كند.

سوئيچ چيست و چه كاربردي دارد؟

كاربرد سوئيچ چيست؟ سوالي كه در ادامه به آن پاسخ مي‌دهيم. افرادي كه درباره مباحث مربوط به شبكه مطالعه داشته اند با مدل هفت لايه OSI حتما آشنا هستند. مدلي كه اگرچه پياده سازي آن مشكل است اما براي مباحث آموزشي و آزمايشگاهي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سوئيچ ها مسئوليت پردازش و هدايت داده ها را در لايه دوم از اين مدل را بر عهده دارند. لايه دوم مدل OSI، پيوند داده و يا Data Link نام دارد. در ضمن از سوئيچ مي‌توان در لايه سوم يا همان لايه شبكه نيز استفاده كرد ولي كاركرد آن، مسيريابي خواهد بود.

مدل هفت لايه OSI در شبكه

نمايي از مدل هفت لايه OSI

نكته مهم اين است كه سوئيچ ها از اجزا اصلي هر شبكه هستند، چه شبكه هاي كه رسانه انتقال آن فيبر نوري باشد و يا كابل هاي كواكسيال. اگرچه امروزه بيشتر سوئيچ ها از ethernet استفاده مي‌كنند.

براي اطلاعات بيشتر مقاله ( مدل هفت لايه OSI ) مطالعه كنيد.

سوئيچ چگونه كار مي‌كند؟

شيوه كاركرد سوئيچ اينگونه است كه با استفاده از آدرس MAC كه آدرسي يكتا است و در network-interface card نوشته شده است بسته هاي اطلاعاتي را به مسيرهاي آنها هدايت مي‌كند. در واقع سوئيچ آدرس MAC را به عنوان آدرس IP در نظر مي‌گيرد.

آدرس MAC و ساختار آن

آدرس MAC و ساختار آن

هر بسته اطلاعاتي و يا به اصطلاح packet حاوي هدرهايي است كه اطلاعات فرستنده و گيرنده و ساير بخش هاي مورد نياز ديگر در آن قرار دارند و سوئيچ با استفاده از همين اطلاعات است كه اقدام به هدايت بسته به مقصد مي‌نمايد. براي اينكه عملكرد شبكه كاهش پيدا نكند و از حداكثر ترافيك شبكه استفاده شود، سوئيچ ارتباط full-duplex را ارائه مي‌دهد و به اين معني است كه هر دو دستگاهي كه در يك ارتباط قرار دارند مي‌توانند به صورت همزمان، فرستنده و گيرنده باشند.

اگرچه معمولا سوئيچ در لايه دوم فعاليت مي‌كند، اما با استفاده از قابليت پشتيباني از  virtual LAN و يا شبكه هاي مجازي مي‌توانند در لايه سوم نيز، مسيريابي را انجام دهند.

تفاوت سوئيچ با هاب

تفاوت سوئيچ با هاب

تفاوت سوئيچ با هاب

 

به اين سوال كه سوئيچ چيست پاسخ داديم و كاركرد آن را نيز بررسي كرديم. اما عملكرد سوئيچ چه تفاوتي با عملكرد هاب دارد؟ براي يافتن جواب با ما همراه باشيد.

هاب نيز به عنوان ارتباط دهنده تجهيزات شبكه فعاليت مي‌كند؛ اما براي شبكه هاي LAN يا به اصطلاح محلي.

در واقع تفاوت سوئيچ با هاب اين است كه تمام دستگاه هايي كه به هاب متصل هستند، بسته هاي اطلاعاتي را دريافت مي‌كنند، اما سوئيچ، بسته را فقط به دستگاهي كه آدرس مقصد آن در هدر نوشته شده است هدايت مي‌كند. در واقع سوئيچ ها هوشمند تر هستند و با استفاده از همين قابليت، استفاده بهينه تري از منابع شبكه و پهناي باند صورت مي‌گيرد.

تفاوت سوئيچ با روتر

تفاوت سوئيچ با روتر

تفاوت سوئيچ با روتر

در اين بخش تفاوت سوئيچ با روتر بيان مي‌شود.  سوئيچ و روتر غالبا با هم اشتباه گرفته مي‌شوند، چون هر دو يك كار را انجام مي‌دهند. اما نكته مهم اين است كه روترها در لايه سوم يا لايه شبكه كار مي‌كنند و براي اتصال شبكه ها به يكديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در واقع اجازه دهيد براي اينكه تفاوت آنها مشخص شود، اينگونه توضيح دهيم كه شبكه LAN براي اتصال از سوئيچ استفاده مي‌كند و براي اتصال همين شبكه به شبكه ديگر مانند WAN از روتر استفاده مي‌شود. سلسله مراتب ارتباط شبكه و به طور خلاصه به شكل زير است.

دستگاه –> هاب –> سوئيچ –> روتر –> اينترنت

مي‌شود اينطور بيان كرد كه روتر يك سوئيچ است؛ با قابليت هاي اضافي و عملكرد سريعتر كه براي هدايت بسته هاي يك شبكه به شبكه ديگر فعاليت مي‌كند.

معرفي انواع سوئيچ

معرفي انواع سوئيچ

معرفي انواع سوئيچ

 

سوئيچ ها از نظر قابليت هاي ارتباط به سه دسته مختلف طبقه بندي مي‌شوند. اما معمولا فاكتورهاي زيادي براي طبقه بندي سوئيچ ها وجود دارد؛ از جمله تعداد پورت ها، فضايي كه در رك اشغال مي‌كنند، سرعتي كه ارائه مي‌دهند و يا موارد ديگر. انواع سوئيچ از نظر كاركرد در زير آمده است.

اين سوئيچ ها از آن دسته سوئيچ هايي هستند كه با پيكربندي ثابت ارائه مي‌شوند. و به اين معني است كه ويژگي هاي آنها مانند كيفيت خدمات تغيير پذير نيست. اين سوئيچ ها، ارزان هستند اما به دليل ويژگي هاي كنترل شده براي مصارف سازمان مناسب نيستند.

اين سوئيچ ها ويژگي هاي بيشتري را ارائه مي‌دهند و براي مصارف سازماني مناسب هستند. ويژگي هايي مانند پشتيباني از پروتكل SNMP و رابط گرافيكي خط فرمان براي پيكربندي آنها. در واقع اين سوئيچ ها خدماتي مانند عيب يابي شبكه و تنظيم منابع و امنيت بيشتر را ارائه مي‌دهند، موردي كه باعث شده است قيمت آنها نسبت به سوئيچ هاي مديريت شده بسيار بيشتر باشد.

  • Smart يا intelligent switches

اين سوئيچ ها چيزي ميان دو سوئيچي كه قبلا معرفي كرديم هستند و قيمت آنها از سوئيچ هاي Managed كمتر است. اين سوئيچ ها معمولا دسترسي به شبكه هاي راه دور را ارائه نمي‎‌دهند و براي شبكه هاي كوچك و با نيازهاي ويژه مناسب هستند. در ضمن ويژگي هاي آنها برتر از سوئيچ هاي Unmanaged است.

درباره تفاوت سوئيچ با مودم نيز بايد به اين نكته اضافه كرد كه مودم، متصل كننده شبكه داخلي به اينترنت خارجي است، در حالي كه عملكرد روتر هدايت بسته هاي اطلاعاتي است.

راهنماي خريد سوئيچ

راهنماي خريد سوئيچ چيزي است كه بعد از دريافت پاسخ سوئيچ چيست به آن نياز خواهيد داشت. در ادامه با بعضي از اصطلاحات آشنا خواهيد شد.

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خيابان وليعصر – روبروي پاساژ ايران- كوچه گيلان - ساختمان گيلان - پ 8 – واحد 5

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۲۳:۰۲ ] [ بارنگ ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی