شهر پرچم بارنگ
بزرگترين مركز توليد و چاپ پرچم بارنگ

 مانيتورينگ شبكه

فهرست مطالب

  • مانيتورينگ شبكه چيست؟
  • انواع مانيتورينگ
  • نرم افزار مانيتورينگ سرور
  • نرم افزار مانيتورينگ سيستم‌هاي شبكه
  • مانيتورينگ شبكه براي داشتن كيفيت بهتر مكالمه
  • مانيتورينگ شبكه داخلي

مانيتورينگ شبكه چيست؟

مانيتورينگ شبكه عبارت است از فرآيند نظارت بر دسترسي، عمليات و عملكرد شبكه هاي پيچيده. اين فرآيند شامل رديابي و تجزيه و تحليل اجزاي شبكه مانند روترها، سوئيچ‌ها و فايروال‌ها و اتصالات بين آنها است. بعلاوه بررسي لايه هاي مختلف داده، نقاط انتهايي شبكه و پيوندها نيز جزو فرآيند مانيتورينگ شبكه به شمار مي‌رود.

بررسي سلامت و عملكرد رابط‌هاي شبكه از نظر وجود خطا به تشخيص، بهينه سازي و مديريت منابع مختلف شبكه چه از راه دور و چه نزديك كمك مي‌كند. نظارت بر شبكه با داده‌هايي به صورت جداول، نمودارها، چارت‌ها، داشبورد و گزارش ها به مديران IT كمك مي‌كند تا ميانگين زمان تعمير (MTTR) را كاهش دهند و مشكلات عملكرد شبكه را به صورت Real-Time حل كنند.

كسب و كارها به شبكه ها وابسته هستند و ابزارهاي نظارت به دلايل زير ضروري هستند:

  • اطلاعات مربوط به عملكرد هر دستگاه و رابط شبكه، همراه با سلسله مراتب آنها را ارائه مي‌دهد.
  • عملكرد را در سطوح دستگاه‌ها و رابط با استفاده از معيارهاي عملكرد تحليل مي‌كند.
  • تهديدات را از قبل شناسايي مي‌نمايد.
  • هشدارها را ايجاد و از زمان هاي خاموش جلوگيري مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: انواع نرم افزارهاي شبكه براي نظارت بر عملكرد شبكه

انواع مانيتورينگ

مانيتورينگ مي‌تواند مبتني بر Agent ، فاقد  Agent يا تركيبي از هر دو باشد. اختلاف بر سر انتخاب بين هر كدام از اين روش‌ها براي نظارت بر زير ساخت شبكه، سرورها و رايانه‌ها زياد است. شايد تركيب اين روش‌ها بتواند راهكار مناسبي براي مانيتورينگ شبكه باشد و خدمات، سيستم‌ها و برنامه‌ها را پوشش دهد.

مانيتورينگ بدون عامل Agentless: اين پلتفرم به صورت فيزيكي به شبكه و در يك سرور يا ايستگاه كاري متصل مي‌شود. مانيتورينگ بدون عامل به اطلاعات دسترسي هر سيستم يا سرويسي كه مي‌خواهيد به آن نظارت كنيد، نياز دارد. از ويژگي‌هاي اين روش اين است كه لازم نيست تا روي همه دستگاه‌ها نصب شود و مي‌تواند به صورت اتوماتيك دستگاه‌هاي موجود در شبكه را كشف و دسته بندي كند. مشكل اين روش اين است كه نياز به يك سيستم قدرتمند اختصاصي براي اجراي نرم افزار دارد.

مانيتورينگ شبكه مبتني بر Agent و Agentless

مانيتورينگ مبتني بر Agent و Agentless

اين نوع نظارت وابسته به پروتكل‌هاي مانيتورينگ همچون SNMP، WMI و … مي‌باشد تا اطلاعات را با داده‌ها و آمار مربوط به سيستم به نرم افزار نظارت مركزي انتقال دهد. اين Agentهاي مديريت، درون سخت افزار و نرم افزار تعبيه شده‌اند و به شما اجازه مديريت مركزي و نظارت بر هر عامل اضافي نصب شده‌اي را مي‌دهند. بنابراين از نظر فني، آنها بدون عامل هستند، اما عامل نرم افزار واقعاً بطور طبيعي در سيستم عامل ساخته شده است.

مانيتورينگ مبتني بر عامل Agent: اين نوع مانيتورينگ اجازه مي‌دهد تا داده‌هاي بيشتري را از يك سيستم داده شده جمع آوري، تجزيه و تحليل و پردازش كنيد. مانيتورينگ مبتني بر عامل بيشتر راه حل‌ها را در مدل نرم افزار به عنوان سرويس(SaaS) ارائه مي‌دهد. يعني از طريق آن به نرم افزار نظارت دسترسي خواهيد داشت.

فروشندگان نرم افزار و سخت افزار Agent هايي كه براي پلتفرمشان طراحي شده را برنامه ريزي مي‌كنند تا به طور خاص با آن ارتباط برقرار كنند. اين مسئله مي‌تواند دو جنبه مثبت و منفي داشته باشد.

جنبه مثبت داشتن agent هايي كه فروشنده خاص دارند اين است كه آنها به شما بينشي مي‌دهند كه نظارت بدون عامل نمي‌تواند آنها را انجام دهد. از جنبه منفي، شما به پلتفرم وابسته هستيد و مهاجرت به يك پلتفرم جديد منجر به از دست دادن داده‌هاي قبلي شما مي‌شود.

نرم افزار مانيتورينگ سرور

ابزارهاي مانيتورينگ سرور به كاربران كمك مي‌كنند تا هر برنامه ميزباني را با رديابي و نظارت عملكرد سرور شناسايي و مشكلات مربوط به آن را حل كنند. مانيتور سرور مديريت برنامه كاربردي، ديد و بينش بسيار خوبي نسبت به عملكرد سرورهاي مختلف در زيرساخت IT شما فراهم مي‌كند.

نظارت بر سرور و شبكه با نرم افزار مانيتورينگ شبكه

نظارت بر سرور و شبكه با نرم افزار مانيتورينگ

نرم افزار نظارت بر سرور يك ابزار ضروري براي مديران سيستم‌هاست، زيرا امكان گزارش گيري خودكار، بررسي‌هاي برنامه ريزي شده و هشدارهاي پيشگيرانه در مورد سلامت بسياري از سرورهاي شما را در محيط كار فراهم مي‌كند.

نرم افزار نظارت بر سرور قادر به بررسي ميزان استفاده از پردازنده، RAM، فضاي هارد ديسك، دماي سيستم، هشدارهاي سرور و ماشين مجازي و بررسي سلامت آرايه RAID است. چندين لايه فناوري در داخل اين مجموعه‌هاي نرم افزاري وجود دارد و SNMP (پروتكل نظارت بر شبكه)، WMI (ابزار مديريت ويندوز)، ICMP (پينگ) و PerfMon (مانيتور عملكرد مايكروسافت ويندوز) متداول‌ترين پروتكل‌هاي شبكه هستند.

نرم افزار مانيتورينگ سيستم‌هاي شبكه

با استفاده از نرم افزار مانيتورينگ شبكه مي‌توانيد به اجزاي شبكه همچون دستگاه‌هاي ذخيره سازي، پايگاه داده، زيرساخت IT، ماشين مجازي و … نظارت كنيد و اطلاعات دقيقي درباره وضعيت آنها به دست بياوريد. با استفاده از اين نرم افزارها شما مي‌توانيد برخي اطلاعات را فيلتر يا آنها را دسته بندي كنيد.

مانيتورينگ شبكه براي داشتن كيفيت بهتر مكالمه

هزينه تلفن در بستر شبكه كمتر از هزينه تلفن ثابت است و همين موضوع استفاده از اين فناوري را گسترش داده است. يكي از چالش‌هاي تماس در بستر شبكه، كيفيت آن است. VoIP پروتكل انتقال صدا از طريق اينترنت است. نظارت بر VoIP باعث مي‌شود تا مشكلات مربوط به كيفيت برطرف شود هر چند كه مديريت و عيب يابي تماس از طريق VoIP دشواري‌هايي نيز دارد. اين مسئله به خصوص در فضاي ابري (cloud) دشوارتر مي‌شود.

اطلاعات مربوط به مكالمات در قالب بسته (packet) در شبكه رد و بدل مي‌شود. از دست رفتن بخشي از اطلاعات، ترتيب ارسال اطلاعات و تاخير آن مشكلاتي است كه متوجه اين شبكه‌هاست. با استفاده از نرم افزارهاي مانيتورينگ مي‌توان اين فاكتورها را رصد و مشكلات مربوط به آن را در زمان كوتاه‌تري برطرف نمود و به اين ترتيب بر كيفيت مكالمات شبكه تاثير مثبت گذاشت.

مانيتورينگ شبكه داخلي

نظارت بر شبكه داخلي براي بررسي عملكرد شبكه بسيار اهميت دارد.  براي مانيتورينگ شبكه داخلي شما به نرم افزار نياز داريد تا به شما كمك كند از خرابي‌هاي بي وقفه جلوگيري كنيد. ابزار نظارت و گزارش‌گيري درك درستي از وضعيت فعلي محيط در اختيار شما مي‌گذارد. مانيتورينگ شبكه محلي LAN تنها راه براي حل مشكلات است. شما مي‌توانيد با كنترل شبكه، قبل از وقوع مشكل براي آن برنامه ريزي كنيد و اثرات مخرب آن را كاهش دهيد.

ابزارهاي مانيتورينگ شبكه به شما درك درستي از شبكه مي‌دهند و مي‌توانيد شبكه را به صورت كارآمدي مديريت كنيد. نرم افزارهاي متنوعي براي نظارت بر شبكه وجود دارند كه مي‌توانيد متناسب با بودجه يا كسب و كار خود بهترين نرم افزار مانيتورينگ شبكه را انتخاب نماييد.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خيابان وليعصر – روبروي پاساژ ايران- كوچه گيلان - ساختمان گيلان - پ 8 – واحد 5

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۵۰:۳۷ ] [ بارنگ ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی