شهر پرچم بارنگ
بزرگترين مركز توليد و چاپ پرچم بارنگ

 انواع كابل شبكه

 

در واقع كابل شبكه به سيم هايي گفته مي شود كه جنسي از مس و شيشه دارند. كاربرد انواع كابل شبكه براي اتصال و انتقال داده ميان كامپيوترها و روترها و سوييچ ها و شبكه هاي استورج (ميان اجزا و مولفه هاي شبكه) مي باشد. كابل شبكه را مي توان رسانه اي دانست كه در واقع داده ها در آن جريان پيدا مي كنند و از دستگاهي به دستگاهي ديگر انتقال داده مي شود. حال كه كاربردها را دانستيم مي توانيم درباره انواع كابل شبكه گفت و گو كنيم.

خريد كابل شبكه شركت لگراند از نمايندگي

فهرست مطالب

  •  تاريخچه كابل شبكه
  • انواع كابل شبكه و كاربرد آنها
  • Cat يا Category در انواع كابل شبكه
  • ۴ رنگ اصلي كابل شبكه
  • كاربرد رنگ هاي كابل شبكه
  • رنگبندي و استاندارد T568A و T568B در كابل شبكه UTP
  • كابل شبكه كراس و كابل شبكه استريت چيست؟
  • وظيفه رشته هاي كابل شبكه
  • نگهدارنده كابل شبكه چيست؟
  • انواع ليبل و شماره كابل شبكه

 تاريخچه كابل شبكه

سال هزار و هشتصد و چهل و چهار بود ساموئل مورس با ساخت تلگراف نخستين ايده ارتباط ديجيتالي را بنياد نهاد. شايد فكر كنيد آنچه كه امروز در دسترس داريم با آنچه كه مورس ارائه داد يكسان نيست، اما در پايان آنچه كه روشن مي باشد اين است از ديدگاه پايه اي دو گام در يك راه هستند. شايد بزرگترين تفاوت آنها شتابي باشد كه هر كدام ارائه مي دهند. در ميانه هاي سده نوزدهم ميلادي بيشترين انتقال در ثانيه ميانگين دو تا سه خط و نقطه در تلگراف بود، اما امروزه اين انتقال به يك گيگابايت در ثانيه رسيده است.

چند سال بعد بود كه اميل بودات فرانسوي ماشين چاپ تلگراف را ساخت كه فرآيند آن به وسيله يك صفحه كليد و كد پنج بيتي رخ مي داد. در اين روش پيام هاي تلگرافي به صورت مجازي ارسال و دريافت مي شد. هر چند امروزه نيز در ارتباط سريالي از baud rate كه برگرفته از نام همين دانشمند است بهره برده مي شود. سال هاي بعد كدهاي هفت بيتي با 128 كاراكتر و هشت بتي با 256 كاراكتر ساخته شد.

در چهل سال گذشته سرعت ارتباط فزوني يافته و اين روابط ميان كامپيوترها به يك موضوع پايه اي تبديل شده است. با وجود ارائه استانداردهاي گوناگون اما آنچه روشن است، نياز به تجهيزات بيشتر و بهتر روز به روز بيشتر احساس مي شود.

انواع كابل شبكه و كاربرد آنها

انواع كابل شبكه

درباره انواع كابل هاي شبكه بايد گفت كه انواع گوناگوني دارند و گزينش گونه مناسب كابل شبكه به اين بستگي دارد كه سيستم داراي چه نوع ساختار و توپولوژي مي باشد. معماري سيستم و اينكه بزرگي شبكه به چه اندازه است از ديگر عواملي است  در اين موضوع تاثيرگذار است. هر چند پروتكل به كاربرده شده نيز از ديگر عوامل مهم در گزينش كابل شبكه است.

اگر شما پيش از هر چيز كابل شبكه را به درستي بشناسيد و بدانيد چه پيوندي با ديگر ويژگي هي شبكه دارد سبب مي شود در آيند بي نياز از عيب يابي باشيد كه مي تواند ساعت ها از شما زمان بگيرد. حتي اگر درباره كابل شبكه اطلاعات كمي داريد خواندن اين مطلب كمك مي كند تا با همه ابعاد آن اشنا شويد.

در شبكه هاي محلي كه LAN نام دارد و در شبكه  هاي WAN نوع كابل شما نقش مهمي دارد هر چند در گزينه نخست گزينش نوع كابل كشي شبكه بر عهده شماست اما نوع  دوم اپراتور تصميم مي گيرد كه چه نوع كابل كشي شبكه كند.

كابل مورد نياز شبكه انواع گوناگوني دارد. از كابل زوج به هم تابيده كه  twisted pair و كابل Unshielded Twisted يا UTPناميده مي شود. نوع ديگر كابل شبكه كابل كواكسيكال است. كابل چند جفتي و رسانهه هاي ديگر به نام بي سيم و وايرلس هم وجود دارد كه به آن واي فاي مي گويند.

انواع كابل شبكه از نظر جنس

در شبكه هاي  LAN دو نوع كابل شبكه اصلي وجود دارد. اين تقسيم بندي بسته به جنس كابل انجام مي پذيرد.

كابل شبكه مسي

انتقال سيگنال ها در در سيم هاي مسي با بهره گيري از جريان الكتريكي و ولتاژ انجام مي شود. كابل مسي بيشتر در سيم كشي هاي كوتاه مانند داخل داكت و ميان كامپيوتر ها و وال پليت هها و كابل هاي پچ و يا اتصال هاي اينتر كانكت است. هر اندازه در كابل مس بيشتري به كار برود كابل شبكه توانايي بيشتري در پهناي باند خواهد داشت.

انوع كابل مسي

  • كابل كواكسيكال: كه شامل THINNET و THICKNET است و بيشتر صنعت كاربرد دارد.
  • كابل زوج به هم تابيده: كه خود آن نيز دو نوع دارد كه در دنبال مقاله به آن مي پردازيم.

كابل شبكه فيبر نوري

كابل شبكه فيبر نوري

كابل شبكه فيبر نوري ساخته شده از شيشه است و سيگنال را با پالس و امواج نوري منتقل مي نمايد. كابل فيبر نوري بيشتر در اتصال هايي كه ميان ساختمان ها انجام مي شود و يا ارتباط هايي كه پالس با سرعت بسيار بالا انجام مي شود به كار مي رود. جاهايي كه پهناي باند بايد باشد مانند مراكز داده ها و يا اينكه گنجايش بالايي بايد وجود داشت باشد، مانند فرودگاها و بانك ها و . . . . از فيبر نوري بهره برده مي شود تا حجم بالايي از داده را به آساني بتوان انتقال داد.

فيبرهاي نوري انواع گوناگوني دارند ك در زير آورده مي شود.

  • INGLE MODE است كه هنگامي كاربرد دارد كه فاصله بسيار دور باشد.
  • MULTI MODE نوع ديگري از فيبرهاي نوري است كه كاربردش براي مواردي است كه ظرفيت و گنجايش بالايي مورد نياز است.

كابل زوج به هم تابيده  Twisted Pair

بي گمان گسترده ترين كابل هاي شبكه را مي توان كابل هاي زوج به هم تابيده ناميد كه در انگليسي به آن  TWIISTED PAIR مي گويند. از شبكه هاي محلي گرفته (LAN) گرفته تا دفاتر، فروشگاه ها و مغازه ها نمونه هايي از دامنه كاربرد و گستره به كارگيري كابل هاي زوج به هم تابيده است. كابل زوج بهم تابيده را مي توان در بسياري از شبكه هاي اترنت هم يافت.

چهار جفت سيم نازك اين كابل ها را تشكيل مي دهند كه در كنار هم زير روكش بيروني قرار مي گيرند. دليل اينكه كابل زوج به هم تابيده تا اين اندازه كاربرد دارند در دنباله مقاله مي آوريم.

نويز پذيري در كابل هاي زوج به هم تابيده

در هر اينچ از هر جفت از اين سيم با پيچش خاصي در م پيچيده مي شوند تا هم روي جفت هاي ديگر تداخل سيگنالي يا CROSSTALLK پديد نياورند و هم ديگر دستگاه هاي الكتريكي روي آنها تاثير نگذارد. هر چه سيم هاي جفت بيشتر تابيده شوند هم نرخ انتقال افزايش مي يابد و هم بهاي سيم افزون تر خواهد شد. اين پيچش ها به خودي خود مي توانند دسته بندي انواع كابل شبكه را زير عنوان  CAT  يا CATEGORY به وجود آورند كه به آن هم مي پردازيم.

پرسشي كه به وجود مي آيد و چالش بسياري به همراه دارد در مورد نويز پذيري اين كابل شبكه است. بايد بدانيد هر چه پيچش  و تابيدن جفت سيم ها به دور هم بيشتر انجام شود نويزپذيري هم به شكل چشم گيري كاهش مي يابد چون تداخل الكترومغناطيسي هم كمتر مي شود. نكته بارز ديگري در همين راستا كاهش افت سيگنال است. بهبود پناي باند ويژگي ديگري است كه در اثر پچيش و تابيدن بيشتر كابل شبكه پديد خواهد آمد. تداخل الكترومغناطيسي معادل عبارت ElectroMagnetic Interference است كه به صورت كوتاه شده EMI هم ناميده مي شود.

انواع كابل زوج به هم تابيده  Twisted Pair

براي اينكه يك شبكه را به درستي راه اندازي كنيد پيش از هر چيز بايد كابل هاي شبكه را به خوبي بشناسيد. انواع كابل شبكه زوج به هم تابيده را به صورت كامل براي شما بازگو مي كنيم.

كابل Unshielded Twisted يا UTP

كابل شبكه Unshielded Twisted يا UTP

كابل Unshielded Twisted يا UTP  كابلي است كه در آن سيم هاي به هم تابيده بدون هيچ شيلدي هستند.  و بيشتر در اترنت به كار مي رود. نام استاندارد اين نوع كابل شبكه U/UTP است.

ارزان ترين كابل از ميان همه كابل هاي شبكه، كابل شبكه U/UTP است چون هيچ  گونه شيلد و پوششي روي آن وجود ندارد بنابراين در شبكه هايي به كار مي رود كه اهميت داده ها چندان زياد نيست.

كابل Shielded Twisted Pair يا STP

كابل شبكه Shielded Twisted Pair يا STP

SONY DSC

كابل Shielded Twisted Pair يا STP كه زوج به هم تابيده داراي پوشش و شيلد است و در شبكه هاي توكن رينگ و Gigabit Ethernet به كار مي رود.

اين كابل شبكه را در محيط هايي به كار مي برند كه نويز بيشتري وجود داد. براي نمونه در كابل كشي هايي كه فاصله طولاني است و يا هنگامي كه كابل شبكه نزديك جايي است كه مدان مغناطيسي كابل برق در آن قرار دارد.

در اين دسته از كابل ها شيلدها به شيوه هاي گوناگوني به دور سيم ها پيچيد مي شوند. اگر در نام فايل  STP  حرف F  آورده شود يعني دراي فويل مي باشد و اگر حرف S نوشته شود  يعني شيلد يا محافظ دارد.

براي اينكه از نويز پيشگيري شود از فويل بهره برده مي شود اما براي تخليه اثرهاي القايي و الكتريسيته ساكن به سيستم اِرت در ساختار كابل شبكه STP از شيلد سود مي جويند.

انواع گوناگوني از كابل شبكه داراي شيلد  STP  وجود دارد كه آن ها را بيشتر بررسي مي كنيم تا به سادگي بتوانيد تفاوت آن ها را درك كرده و آن ها را بشناسيد.

انواع كابل شبكه شيلد دار يا STP

انواع كابل شبكه شيلد دار يا STPدر شبكه بندي كامپيوترها ما داراي هفت نوع كابل شبكه داراي شيلد هستيم. اين هفت نوع عبارتند از:

  • U/FTP: يك فويل دور هر جفت سيم وجود دارد.
  • F/UTP: يك فويل دور چهار جفت سيم يعني كل سيم ها وجود دارد.
  • S/UTP: يك شيلد دور چهار جفت سيم يعني كل سيم ها وجود دارد.
  • SF/UTP: يك شيلد و يك فويل، دور چهار جفت سيم يعني كل سيم ها وجود دارد.  به آن STP هم گفته مي‌شود.
  • S/FTP: يك فويل دور هر جفت سيم و يك شيلد دور چهار جفت سيم يعني كل سيم ها وجود دارد.
  • F/FTP: يك فويل دور هر جفت سيم و يك فويل دور كل سيم ها وجود دارد.
  • SF/FTP: محافظ و پوشش بافته شده در كنار فويل دور سيم ها وجود دارد و هر جفت سيم هم داراي فويل هستند كه البته در ميان كابل هاي شبكه از همه گران تر است. تا كنون  با انواع كابل شبكه زوج به هم تابيده آشنا شديد به سنجش انواع كابل شبكه مي‌پردازيم كه با نام Category يا Cat مطرح مي‌شود

Cat يا Category در انواع كابل شبكه

كابل هاي UTP گستره و گوناگوني بسياري دارند بنابراين؛ مي توان در كارهاي بسياري از آن ها بهره برد. از ويژگي هاي آن آسان بودن كار با آنها است و به سادگي نصب  مي شود و مي توان آن ها را گسترش داد و يا عيب يابي كرد.  بياييد نگاهي بيندازيم به انواع كابل شبكه. پرسرعت ترين كابل شبكه كابل Cat6 و Cat7 است.

آنچه براي ما روشن شده است اين مي باشد كه هر چه عدد cat بيشتر باشد،  داراي فناوري نوين تري هستيم كه از نظر پهناي باند و نرخ انتقال سرعت و همچنين كاهش ميزان نويزپذيري را خواهيم داشت. براي نمونه در cat 5e نرخ انتقال داده نسبت بهcat 5  بهبود يافته و يا پهناي باند cat 6a نسبت به cat6 دو برابر شده است. از سودي ديگري هم ميزان تابيده شدن جفت سيم ها به دور هم در Cat ها متفاوت است كه همان طور كه گفتيم بر ميزان نويزپذيري كابل شبكه كامپيوتري تاثيرگذار است.

كابل شبكه  Cat1

اين گونه از كابل ها در سال 1985 بود كه به بازار آمد و براي انتقال صدا و سيستم تلفن كاربرد دارد. اين كابل شبكه،  تابيده و توييست نيست و همچنين از ترافيك و شبكه هم پشتيباني نمي كند. شركت هاي مخابراتي كه ISDN و PSDN ارايه مي‌كنند از كابل Cat1 UTP استفاده مي‌كنند آنها سيم كشي ميان مكان كاربر تا شبكه مخابراتي با كابل cat 1 انجام مي‌شود.  در برخي خانه هاي قديمي  شايد هنوز بتوان كابل Cat1 UTP را يافت. اما در خانه هاي جديد تر كابل Cat1 UTP با كابل Cat3 UTP يا كابل Cat5 UTP جايگزين نوع اول شده است. بقيه cat ها ويژه شبكه هستند و مي‌توانند ترافيك تلفن و شبكه كامپيوتري را پشتيباني كنند.

كابل شبكه cat1

كابل شبكه Cat2

كابل Cat2 UTP چهار سيم دارد  كه هر كدام دو به دو به هم پيچانده مي شوند وكاربرد آن در شبكه هاي توركن رينگ است. و اغلب در شبكه هاي توكن رينگ استفاده مي‌شوند. سرعت كابل شبكه Cat2 UTP حداكثر ۴ Mbps است. به كار بردن اين نوع از كابل شبكه چندان رايج نيست و ممكن است در سيستم‌هاي تلفني قديمي ديده شود به ويژه كه داراي پشتيباني  از استانداردهاي TIA/EIA-568 پشتيباني نمي‌شود.

كابل شبكه Cat3

كابل  Cat3 UTP داراي ۴ جفت سيم مسي به هم تابيده است و بيشتر در شبكه هاي توكن رينگ و ۱۰BaseT استفاده مي‌شوند ( و حرف T روي آن نشان دهنده TWIST  است.  و مي تواند تا سرعتي برابر با ۱۰ Mbps را پشتيباني نمايد. از كت ۳ به بعد فاصله هاي تا ۱۰۰ متر را مي‌توان كابل كشي كرد. شايد نوز در برخي سيستم هاي تلفني قديمي از كابل Cat3 UTP كاربرد دارد. حداكثر پهناي باند در كابل Cat3 UTP برابر با ۱۶ مگاهرتز است.

كابل شبكه cat3

كابل شبكه Cat4

كابل Cat4 UTP داراي ۴ جفت سيم مسي به هم تابيده است و اغلب در شبكه هاي توكن رينگ استفاده مي‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتيباني مي‌كنند. امروزه بسيار كم از اين  نوع از كابل استفاده مي‌شود.

كابل شبكه Cat5

كابل Cat5 UTP داراي ۴ جفت سيم مسي به هم تابيده است كه با جك RJ45 همراه است.  تفاوت cat 3 و cat 4 با cat 5 اين است كه در cat5 اغلب در شبكه هاي توكن رينگ، اترنت و فست اترنت Fast Ethernet استفاده مي‌شوند و تا سرعت ۱۰۰ Mbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند در كابلCat5  UTP برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

چون ميزان پيچش جفت سيم ها در هر اينچ، در كابل Cat5 UTP بيشتر از Cat3 UTP است، سرعت بيشتر و طول بيشتري برايمان فراهم مي‌كند.

كاربرد كابل Cat5 UTP در شبكه هاي خانگي و كاري است. براي استفاده در فواصل بيش از صد متر بايد از پل يا ديگر تجهيزات شبكه استفاده كرد وگرنه شبكه دچار اختلال مي‌شود مثلا ممكن است باعث گم شدن بسته و كاهش سرعت انتقال شود.

كابل شبكه cat5

تفاوت كابل شبكه cat5e با كابل شبكه cat6

كابل شبكه Cat5e

كابل Cat5e UTP اغلب در شبكه هاي اترنت و فست اترنت Fast Ethernet و گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet استفاده مي‌شوند. سرعت كابل شبكه Cat5e UTP حداكثر ۱ Gbps و حداكثر پهناي باند در كابل آن برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

كابل شبكه Cat6

كابل Cat6 UTP بيشتر در شبكه هاي گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet استفاده مي‌شوند و مي تواند تا پنجاه و پنج متر را،  تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتيباني مي‌كنند. و اگر اين فاصله به صد متر برسد به ۱ Gbps كاهش مي يابد.  حداكثر پهناي باند در كابلCat6  UTP برابر با ۲۵۰ مگاهرتز است.

كابل Cat6 UTP مشابه كابل Cat5e UTP و تنها يك تفاوت دارد و آن اين است كه جداكننده اي فيزيكي ميان چهار جفت سيم قرار مي گيرد تا جلوي تداخل هاي الكترومغناطيسي را بگيرد. اگر كابل هاي Cat6 UTP در كابل كشي ها را به كار مي بريد بايد توجه داشته باشيد كه ديگر اجزا مانند جك ها، پچ پنل و پچ كورد و … هم از همين استاندارد پيروي كنند و دو انتهاي كابل هم به درستي جك زده شود.

كابل شبكه cat6a و كابل شبكه cat7

كابل شبكه Cat6a

سال دو هزار و نُه بود كه كابل شبكه CAT6A UTP به بازار آمد و بيشترين كاربردش در در شبكه هاي گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet است.  و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند در كابل Cat6a  UTP برابر با ۵۰۰ مگاهرتز است.

كابل شبكه Cat7

كابل Cat7 UTP اغلب در شبكه هاي گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰  G Ethernet استفاده مي‌شوند و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند در كابلCat7  UTP برابر با ۶۰۰ مگاهرتز است.

اين كابل شبكه در ديتاسنترها و برقراري ارتباطات Backbone ميان سرورها و سوييچ هاي شبكه و دستگاه هاي استوريج استفاده مي‌شود.

اگر  مي خواهيد كابل هاي ررا  Cat7 UTP در كابل كشي ها به كار ببريد توجه به اين نكته مهم است كه ديگر اجزا مانند جك ها،  پچ پنل و پچ كورد و … هم داراي همين استاندارد باشند و دو انتهاي كابل هم به درستي جك زده شوند.

در ساختار كابل Cat7 UTP هر جفت سيم داراي يك شيلد است و  شيلد ديگر سيم ها در بر گرفته است.

جك شبكه rj45

جك RJ45

كابل هاي UTP با كانكتورها و جك هاي استانداردي كار مي‌كنند. نام جك و كانكتور به كار رفته در آنها جك RJ45 است كه كانكنتوري ۸ پينه كه به وسيله شركت تلفن طرراحي شده است. RJ45 شبيه كانكتور تلفن RJ11 است اما روي هم رفته داراي پهناي بيشتري است تا بتواند پين هاي بيشتري را درون خود جاي بدهد.

۴ رنگ اصلي كابل شبكه

كابل هاي UTP از چهار جفت سيم هستند كه رنگ بندي متفاوتي دارد و از رنگ هاي آبي، سبز و نارنجي و قهوه اي تشكيل شده اند.

اگر شبكه گيگابايت اترنت باشد چهار جفت سيم وجود دارد  اما در صورتي شبكه هاي معمولي هدف باشد و سعت ميان در تا صد مگابايت در ثانيه باشد تنها از دو جفت استفاده مي شود. اين سيم ها تنها داده ها و ديتاهاي مورد نظر را دريافت كرده و ميان دو دستگاه به كاربرده مي شود.

در شبكه هاي گيگابيت اترنت، از هر چهار جفت سيم استفاده مي‌شود اما در شبكه هاي معمولي با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابيت در ثانيه،  فقط جفت ۲ و ۳ استفاده مي‌شود. اين سيم ها براي انتقال ديتا يعني ارسال و دريافت ديتا بين دو دستگاه استفاده مي‌شوند.

هر جفت سيم دو سيم در خود دارد كه يكي از آنها رنگي است و ديگر راه راه سفيد است. براي نمونه سبز و سبز راه راه در جفت يك و قهوه اي و قهوه اي راه راه در جفت دوم. اين جفت ها با رنگ هاي مشابه در هم تنيده  شده اند  اما براي اينكه اترنت خود را مطمئن سازي كنيد نبايد اين پيچش ها باز شوند. هر چند براي جَك زدن،  باز كردن پيچش ها در اندازه يك سانتيمتر نياز است.

سبز و نارنجي براي شبكه هاي اترنت با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابيت در ثانيه طراحي شده اند.  اگر گيگابيت اترنت هم ساپورت شود رنگ قهوه‌اي و آبي هم استفاده مي‌شود. آبي و قهوه‌اي را براي اترنت ثانوي و يا اتصال تلفن مي‌توان استفاده كرد. البته چنين كاربردي توصيه نمي‌شود چرا كه UTP ها از پايه مناسب كابردهاي ساخته نشده اند.

كاربرد رنگ هاي كابل شبكه

رنگ خود كابل هاي شبكه زوج به هم تابيده،  متفاوت است.  هر رنگ كابل،  نشان دهنده برند توليد كننده كابل و Cat آن كابل است. مثلا برندركس Brand Rex،  كابل‌هاي Cat6 را با رنگ بنفش و Cat5 را با رنگ طوسي توليد مي‌كند.  يا مثلا Legrand، كابل‌هاي CAT6 را با رنگ آبي و Cat7 را با رنگ زرد توليد مي‌كند.

همه شركت هايي كه كابل هاي كابل شبكه OUTDOOR توليد مي كنند رنگ مشكي را براي آن برمي گزينند. كابل OUTDOOR بايد اين ويژگي را داشته باشد كه در فضاي باز زير باد و باران و آفتاب و حتي جويده شدن توسط حيوانات پايداري از خود نشان دهند.

رنگبندي و استاندارد T568A و T568B در كابل شبكه UTP

پيش از هر چيز بايد بدانيم كه كابل هاي زوج به هم تابيده چگونه به كار برده مي شوند و كاربرد انواع رنگ هاي كابل شبكه را بررسي نماييم. اين كه سيم ها با چه تربيتي قرار بگيرند در كابل UTP  مهم مي باشد و اگر ترتيب استاندارد آنها رعايت نشود كابل كار نخواهد كرد. دو استاندارد T568A  و T568B در زمينه ترتيب سيم‌ها وجود دارد به طور كلي دو استاندارد رايج در سيم كشي وجود دارد كه استاندارد T568A  و  T568B نام دارد. استاندارد T568A را EIA هم مي‌نامند.  همچنين استاندارد T568B را AT&T هم مي‌نامند

نكته اي كه بسيار مهم است و هرگز نبايد فراموش شود اين است كه؛ هنگام رو برو شدن با شبكه اي كه پيشتر راه اندازي شده است بايد چك نماييد كه كدام از اين دو استاندارد مورد نظر بود است تا با همان استاندارد كار را انجام داده و دنبال كنيد وگرنه دچار چالش خواهيد شد.

در استاندارد T568A و T568B،  همواره شماره پين فرد،  يعني ۱ و ۳ و ۵ و ۷،  براي سيم هاي راه راه هستند و بايد براي آنها به كار برده شود.

استفاده از استاندارد T568A در كابل شبكه

استاندارد T-568A در جك RJ45

در اين استاندارد،  جاي سيم هاي سبز و نارنجي كه در استاندارد T568B ديده بوديم جا به جا خواهند شد.  بدين ترتيب جفت هاي ۱ و ۲ در ۴ پين وسط قرار مي‌گيرند.  اين استاندارد با اتصالات صوتي شركت تلفن سازگاري بيشتري خواهند داشت.  چون در RJ11 هم،  جفت ۱ و ۲ در ۴ پين وسط قرار دارد.  نحوه قرارگيري سيم هاي رنگي كابل شبكه در استاندارد T568A را در تصوير زير مي‌بينيد.

كابل شبكه كراس و كابل شبكه استريت چيست؟

بايد بدانيد كه در هر صورت هر  دو استانداردT568A  و T568B مانند هم كار مي‌كنند اما تفاوت آنها در ترتيب قرارگيري سيم ها در كنار يكديگر است (جفت دو و سه با هم جابه جا مي‌شوند). اگر در يك كابل اين دو استاندارد تركيب شوند كابل كراس Crossed  يا Crossover كه معني فارسي ضربدري مي شود، خواهيم داشت و اگر در يك كابل با هم تركيب نشوند و فقط يك استاندارد در هر دو سر كابل استفاده شود، كابل استريت  Straight Through  خواهد بود كه در فارسي  به آن مستقيم هم گفته مي‌شود، خواهيم داشت.

اتصال PC به هاب و سوييچ، مهم ترين كاربرد كابل استريت است. اتصال مستقيم دو PC به هم بدون استفاده از هاب و سوييچ،  مهم ترين كاربرد كابل كراس است البته براي اتصال دو هاب هم مي‌توان از كابل ضربدري استفاده كرد.

درون هاب مداري وجود دارد كه وظيفه انجام كراس را بر عهده دارد بنابر اين تنها لازم است كه كابل استريت را از پي سي به هاب وصل كنيد اما اگر از هاب استفاده نكنيم، بايد كراس كردن را به صورت دستي انجام دهيم يعني از كابل كراس استفاده كنيم.

در كابل كراس، ارسال يا ترنزميت (TX) يك پي سي به دريافت يا ريسيو (RX) پي سي ديگر وصل مي‌شود و برعكس.

توجه داشته باشيد كه در اترنت هاي گيگابيتي نيازي به كابل شبكه كراس نيست و از كابل شبكه استريت استفاده مي‌شود كه دو انتهاي آن به صورت اتوماتيك توسط كارت شبكه كراس مي‌شود. اين كار MDIX نام دارد.  امروزه اكثر سوييچ ها از ويژگي Auto-MDIX  پشتيباني مي‌كنند.

وظيفه رشته هاي كابل شبكه

كابل شبكه ۸ رشته سيم دارد و وظيفه هر رشته كابل شبكه متفاوت است. اين تفاوت بستگي به اين دارد كه از چه نوع كابلي استفاده مي‌كنيد: كابل شبكه كراس يا كابل شبكه استريت. در اينجاست كه كاربرد رنگهاي كابل شبكه بيشتر از پيش مشخص مي‌شود.

همان طور كه  تا اينجا به درستي دانسته ايد كه در كابل شبكه كراس،  از جفت سيم سبز براي دريافت يا Receive و از جفت سيم نارنجي براي ارسال يا Transmite در يك سمت كابل استفاده مي‌شود. در سمت ديگر كابل از جفت سيم سبز براي ارسال يا Transmite و از جفت سيم نارنجي براي دريافت يا Receive استفاده مي‌شود. همان طور كه گفتيم در كابل شبكه كراس، ارسال يا ترنزميت (TX) يك پي سي به دريافت يا ريسيو (RX) پي سي ديگر وصل مي‌شود و برعكس.

در كابل شبكه استريت، جفت سيم سبز براي ارسال در يك سوي از كابل و دريافت در سوي ديگر كابل به كار برده مي شوند.  جفت سيم نارنجي براي ارسال در يك سمت كابل و دريافت در سمت ديگر كابل استفاده مي‌شود.

نگهدارنده كابل شبكه چيست؟

نگهدارنده كابل شبكه كه معادل كيبل منيجر Cable Manager است براي آرايش و مرتب كردن سيم ها و كابل هاي داخل رك (پچ كورد،  كابل برق و كابل شبكه) استفاده مي‌شود.

انواع نگهدارنده كابل شبكه عبارتند از:

  • نگهدارنده افقي
  • عمودي
  • قلاب دار
  • درپوش دار

انواع ليبل و شماره كابل شبكه

انواع ليبل كابل شبكه براي تفكيك و مشخص كردن كابل هاي شبكه استفاده مي‌شود تا به راحتي به كابل موردنظرمان دست يابيم. در اين صورت؛ سرعت عيب يابي شبكه بالا خواهد رفت.

ليبل دورِ كابل شبكه و ليبل پشت چسب دار، از جمله انواع ليبل كابل شبكه براي ليبل گذاري است.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خيابان وليعصر – روبروي پاساژ ايران- كوچه گيلان - ساختمان گيلان - پ 8 – واحد 5

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كابل شبكه چيست،
موضوع:
[ ۶ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۴۵:۳۷ ] [ بارنگ ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی